Tilgjengelighet for ressurspersoner dersom man er lærling og ikke har fysisk tilholdssted på skolen
Direkte kontakt med lærlingombudet i Fylkeskommunen
For de som vurderer å droppe ut:
Kan få umiddelbar hjelp og nødvendig informasjon om rettigheter/plikter
Vil aldri kunne møte en lukket dør
Kan ta kontakt anonymt om man synes det er vanskelig å snakke om drop out
For ressurspersoner (hjelperne) på skolen:
Lettere kontakt med elevene
Enkel og umiddelbar videreføring av samtale til andre hjelpere (dersom man ikke kan svare selv)
Tidsbesparende og effektiv kommunikasjonsmåte
Trygg og sikker plattform som ivaretar personvern og datalagring sammenliknet med SMS eller e-post
Vil kunne gi elevene raske svar på enkle spørsmål i form av en “ofte stilte spørsmål”-side som skolen administrerer selv. På den måten kan skolen alltid oppdatere relevante spørsmål og svar.
For skoleleder:
Økt synlighet av relevante hjelpetjenester på skolen
Kvalitetssikret digitalt hjelpemiddel for ansatte
Kan få tilsendt statistikk som måles per skole og som viser antall sendte meldinger, aktive brukere og tid per besøk på “ofte stilte spørsmål”
Vi sørger for et enkelt opplæringskurs (1-2 timer) for å sørge for at alle hjelperne på skolen er trygge på løsningen før den tas i bruk
Får tilsendt ferdig markedsføringsmateriell og informasjon fra oss som kan henges opp på oppslagstavler (både fysisk og digitalt)
Nyhetsbrev med oppdateringer om viktige hendelser, tips eller fagartikler
For skoleeier:
Bidrar til å skape en helsefremmende skole som setter fokus på elevers psykiske helse gjennom å senke tersklene for å ta kontakt eller be om hjelp
Fremmer tilgjengeliggjøring av et allerede eksisterende hjelpeapparat på skolen
Senke terskler for å ta kontakt ved mobbing, depresjon, drop-out osv.
Vi har laget en markedsføringspakke bestående av plakater, film, digitale skjermplakater, bannere osv. Skolen vil jevnlig motta markedsføringsmateriell til bruk i skolen.
Ved å bruke appen kan man ivareta et kullansvar. Unge som ikke er elever ved skolen kan også få tilgang til ressurspersonene ved skolen.
Det er muligheter for å legge til andre hjelpere utenfor skolen, for eksempel NAV og IKT.
Implementering av tjenesten: Vi setter opp løsningen for din skole. Dere får en egen plattform hvor dere eier og kan redigere alt innhold. På denne måten har skolene fleksibilitet og kan tilpasse alt innholdet lokalt.
Tar i bruk en etablert og sikker tjeneste som er i bruk i flere fylker og som er utviklet i samarbeid med og etter ønske fra mange elever
Vi gjennomfører også en årlig spørreundersøkelse hvor vi får innsikt i hvordan brukere opplever tjenesten. Her har vi omtrent 1000 respondenter årlig, og kan vise til et bilde av hva brukerne synes om tjenesten.
For samfunnet:
Møter elevenes uttalte behov for å lettere få kontakt og oversikt over hvem som kan hjelpe
Bidrar til å sikre informasjonsspredning av kvalitetssikret og riktig faginformasjon fra kompetente ressurspersoner
Senker terskelene for at unge kan be om hjelp på deres premisser (digital plattform)
Vil kunne fremstå som et sentralt verktøy som kan tas i bruk for å hindre drop out og sørge for at flere fullfører skolegangen
Skape engasjement knyttet til psykisk og mental helse for elever og lærlinger
Vi har også samlet en rekke nasjonale hjelpeorganisasjoner/tjenester i applikasjonen. Vi tror på tilgjengeliggjøring av hvem som kan hjelpe.
Vi skal bidra til enkel dialog mellom elever og ressurspersoner – det er vårt mantra i alt vi gjør og den største gevinsten vi kan oppnå!